このご時世だからこそ、取り締まりではなく支援を エイズと社会ウェブ版465

 日本でも首都東京など7都府県を対象に緊急事態が宣言され、多くの人が政府や当該自治体からの呼びかけに協力しようとしています。

 しかし、強力な規制策が本当に有効な対策につながるのかどうか、それは個々の事例ごとに妥当性を判断しなければならないでしょう。この非常時になんだ!とお叱りを受けそうですが、大急ぎだからこそ、一回、深呼吸をしてみる必要もあります。

 国連合同エイズ計画(UNAIDS)が4月9日に発表した『疎外され、弱い立場の人たちに対する非常事態時の権力の誤用、乱用をUNAIDS強くは非難する』というプレス声明でも、『危機にあたっては、緊急対応を可能にするための権限強化が重要になります』ということは大前提として認めています。

 ただし、こうした大前提を拡大解釈するようなかたちで『社会から疎外され、弱い立場に置かれている人たちに対し、社会施設の利用を制限し、警察権限を拡大するための言い訳としてCOVID-19の流行が使われている』との報告もUNAIDSには世界各地から寄せられているそうです。

 そうした対応は、逆に効果の高い感染症対策の遂行を妨げることにもなるとして重大な懸念を表明したのが今回の声明です。

『COVID-19のような健康危機には、人びとの信頼と連帯、人権尊重のゆるぎない意思に根差した対策でなければ有効に対応することはできない。過去および現在進行中の感染症の流行から得られた経験は、このことを示している。ただし、最近は非常事態時の権限や公衆衛生を理由にして、個人の自律や性自認の権利、言論の自由、性と生殖に関する健康と権利などを制限しようとする国があることが報告されている』

 懸念とともに紹介されているのは主に途上国の事例です。日本の対応はそれに比べるとはるかに抑制的なように私は思い、評価もしていますが、それでも世の中には「日本では罰則規定がないから、必要な対応が取れない」といったことをさも残念そうに語る人もいます。

 でも、緊急時に必要なのは罰則ではなく支援です。日本の対策は協力を求めるレベルで何とか踏みとどまっている。これは非常に大切なことだと思います。この協力をより実効性の高いものするには、自粛の浸透に伴って困り果てている人たちを支援していけるかどうかがカギになります。

 いま、国内で大きな課題になっているのは夜の街での感染拡大であるという指摘も、政府の専門家会議のクラスター対策班からはなされています。はっきりそう言っているのかどうかは確認する必要がありますが、様々なメッセージを総合して私はそのように受け止めました。

 もちろん、だから夜遊びをしないおじさんは関係ないもんね、などと居直るつもりはまったくありません。

 8割の行動自粛には数値を明示したことを評価する見方もありますが、メッセージを受ける立場になると、具体的にどこまでやると8割なのかがよくわからない面もあります。個人的には、だいたい8割くらいかなあ・・・というばくっとした感じで、感染が成立する機会を減らしていこうとは思っています。

 重症化リスクが高いとされる高齢者としては、そのくらいのことで協力になるなら喜んで協力もするし、万が一・・・ではなく、千が一、いや百が一ぐらいかもしれませんが、感染してなおかつ重症化し、病院のお世話になる可能性もないことはない(というか、だんだんありそうな気がしてきた)ので、医療崩壊は避けてほしい。そのための協力も微力ながらしたい。

 そのうえでの話ですが、夜の街で心細い思いを抱えている人たちへの支援という行政にとっては心理的に困難かもしれない支援もまた、実効性のあるかたちで、かつ迅速に実現させてほしいと思います。以下UNAIDSプレス声明の日本語仮訳です。

 

www.unaids.org

 疎外され、弱い立場の人たちに対する非常事態時の権力の誤用、乱用を強く非難  UNAIDSプレス声明 

 

ジュネーブ、2020年4月9日— 社会から疎外され、弱い立場に置かれている人たちに対し社会施設の利用を制限し、警察権限を拡大するための言い訳としてCOVID-19の流行が使われている。UNAIDSはこうした報告に憂慮している。とりわけHIV陽性者やHIVに脆弱な人びとの権利と健康を脅かし、犯罪集団として扱うような新法の制定報告には強い懸念を抱いている。

「危機にあたっては、緊急対応のための権限強化が重要になります。しかし、最も弱い立場の人びとの権利を犠牲にしてその権限を行使することはできません」とUNAIDSのウィニー・ビヤニマ事務局長はいう。「こうした時期にこそ権限の乱用を防ぎ、法の支配の基礎となる抑制と均衡が必要です。そうしなければ、人権、とくに健康への権利やエイズの流行に対応する中で獲得してきた成果の多くが失われてしまいます」

COVID-19のような健康危機には、人びとの信頼と連帯、人権尊重のゆるぎない意思に根差した対策でなければ有効に対応することはできない。過去および現在進行中の感染症の流行から得られた経験は、このことを示している。ただし、最近は非常事態時の権限や公衆衛生を理由にして、個人の自律や性自認の権利、言論の自由、性と生殖に関する健康と権利などを制限しようとする国があることが報告されている。また、HIVの感染や曝露、感染非開示を処罰対象とする事例の増加、およびセックスワーカーや薬物使用者、HIV陽性者、レズビアン・ゲイ・バイセクシュアル・トランスジェンダーインターセックス(LGBTI)の人たちといった社会的に弱い立場に置かれ、すでに処罰対象にされていることもある集団への逮捕や暴力による警察権力の過剰な行使も報告されている。

 ハンガリーでは新しい法案が導入され、性別の統一性をはかるために公式文書でジェンダーと名前を変更する権利が削除された。これは性自認の権利の法的な承認を求める国際人権規約の明確な違反となる。

ポーランドでは、HIVの感染、曝露、非開示に対し、少なくとも6カ月、最大では8年の懲役を科す刑法の改正が迅速手続きで可決された。警報からHIV感染を犯罪とする条項の撤廃を義務付けた国際人権規約に明らかに違反するものだ。

COVID-19の感染を犯罪として扱い、違反者は逮捕、拘留するといったかたちで、警報を使って感染を予防しようとする国があるとの報告に対し、UNAIDSは大きな懸念を抱いている。ウイルス感染を犯罪とみなすことが重大な人権侵害につながり、科学的な事実に基づくものではなく、対策を損なう結果にもなるということを、私たちはHIVの流行で経験してきた。ある人から別の人への感染を特定することも、それが意図的な感染であることも証明はほとんど不可能であり、犯罪行為を法的に認める要件は満たせない。社会的に弱い立場に置かれ、スティグマの対象となりやすいコミュニティが犯罪化の対象にされることも多い。 ウガンダではLGBTIコミュニティにサービスを提供する施設の利用者23人が逮捕され、19人が感染症を広める可能性のある過失行為で起訴されている。その19人は裁判を受けることも、弁護士を依頼することも、治療を受けることもなく、刑務所に入れられている。

UNAIDSはまた、警察がセックスワーカー、薬物使用者、ホームレスの人たちなど社会から排除されやすい集団を標的にし、身体的暴力や迫害など過剰な行為で取り締まりを行っている国が多くあるとの報告を受け、深く懸念している。移動を制限するために刑法を使用し、暴力に訴えることは不当であり、エビデンスにも基づいていない。そうした戦術は差別的に実施され、何らかの理由で家にいられないか、家がない人、生存のために働かなければならない人など、最も弱い立場の人たちに極端な影響を与えることが知られている。

ケニアでは、現行のCOVID-19対策に懸念を抱く市民社会組織が、人権に基づくアプローチを採用するよう求める提言を発表した。また、予防と治療の効果を上げるために、極端で高圧的なアプローチを改め、コミュニティ参加の重視を求める書簡を発表している。

公衆衛生をまもり、安全を確保するためには、非常事態時に一部の権利が制限されることもあるとはいえ、その制限には常に正当な目的(今回はCOVID-19パンデミックの封じ込め)がなければならない。必要かつ目的に見合ったものであり、恣意的ではなく、エビデンスを踏まえ、法にかなったものでなければならないのだ。また、それぞれの命令または法律とその執行は、法廷で検証可能なものでなければならない。法執行機関の権限はあくまで必要最小限とし、認めるにしてもできるだけ狭く定めておく必要がある。

 UNAIDSは各国に対し、非常事態時の法律と権限はすべて期間を限定し、更新には議会の承認と適切な参加のプロセスが必要なことを確認するよう求めている。警察による権限の行使には厳格な制限を設け、その行動と救済策に関する監視は説明責任がとれる独立の機関が行う必要がある。HIV感染、性と生殖に関する健康、言論の自由性自認に関する差別を受けない権利の制限については、COVID-19対策では必ずしも正当な目的とはみなせないこともある。 UNAIDSは、COVID-19のパンデミッ対策で正当な目的にならない法律は無効にするよう各国に求めている。

 

 

PRESS STATEMENT

UNAIDS condemns misuse and abuse of emergency powers to target marginalized and vulnerable populations

 

GENEVA, 9 April 2020—UNAIDS is deeply concerned by reports that the COVID-19 epidemic is being used as an excuse to target marginalized and vulnerable populations, restrict civil society space and increase police powers. In particular, UNAIDS is extremely concerned by reports of new laws that restrict rights and freedoms and target criminalized groups in a manner that will harm the rights and health of people living with or vulnerable to HIV.

 

“In times of crisis, emergency powers and agility are crucial; however, they cannot come at the cost of the rights of the most vulnerable,” said Winnie Byanyima, Executive Director of UNAIDS. “Checks and balances that are the cornerstone of the rule of law must be exercised in order to prevent misuse of such powers. If not, we may see a reversal of much of the progress made in human rights, the right to health and the AIDS response.”

Experience from past and present epidemics shows clearly that an effective response to health crises such as COVID-19 must be deeply rooted in trust, human solidarity and unwavering respect for human rights. However, reports have recently emerged that some countries are using emergency powers or public health justifications to restrict rights related to personal autonomy, gender identity, freedom of speech and sexual and reproductive health and rights. There have also been concerning reports of increases in criminal penalties in relation to HIV transmission, exposure and non-disclosure and the use of police powers to target, through arrests and brutality, vulnerable and criminalized groups, such as sex workers, people who use drugs, people living with HIV and lesbian, gay, bisexual, transgender and intersex (LGBTI) people.

 

In Hungary, a new bill has been introduced to remove the right of people to change their gender and name on official documents in order to ensure conformity with their gender identity, in clear breach of international human rights to legal recognition of gender identity.

In Poland, a fast-tracked amendment to the criminal law that increases the penalties for HIV exposure, non-disclosure and transmission to at least six months in prison and up to eight years in prison has been passed—a clear contravention of international human rights obligations to remove HIV-specific criminal laws.

 

UNAIDS is concerned by reports of countries resorting to the use of criminal law, such as the criminalization of the transmission of COVID-19, and arresting and detaining people for breaching restrictions. Our experience in the HIV epidemic is that criminalization of virus transmission leads to significant human rights violations, undermines the response and is not based on science. The ability to prove actual transmission from one person to another, as well as necessary intent, is almost impossible and fails to meet rule of law requirements for criminalization. Criminalization is often implemented against vulnerable and stigmatized communities. In Uganda, 23 people connected with a shelter for providing services for the LGBTI community have been arrested—19 have been charged with a negligent act likely to spread infection or disease. Those 19 are being held in prison without access to a court, legal representation or medication.

 

UNAIDS is also concerned by reports from a number of countries of police brutality in enforcing measures, using physical violence and harassment and targeting marginalized groups, including sex workers, people who use drugs and people who are homeless. The use of criminal law and violence to enforce movement restrictions is disproportionate and not evidence-informed. Such tactics have been known to be implemented in a discriminatory manner and have a disproportionate effect on the most vulnerable: people who for whatever reason cannot stay at home, do not have a home or need to work for reasons of survival.

 

In Kenya, civil society organizations, prompted by concerns about actions being not consistent with a human-rights based epidemic response, released an advisory opinion calling for a human rights-based approach to be adopted in the COVID-19 response and have released a letter calling for a focus on community engagement and what works for prevention and treatment rather than disproportionate and coercive approaches.

 

While some rights may be limited during an emergency in order to protect public health and safety, such restrictions must be for a legitimate aim—in this case, to contain the COVID-19 pandemic. They must be proportionate to that aim, necessary, non-arbitrary, evidence-informed and lawful. Each order/law or action by law enforcement must also be reviewable by a court of law. Law enforcement powers must likewise be narrowly defined, proportionate and necessary.

 

UNAIDS urges all countries to ensure that any emergency laws and powers are limited to a reasonable period of time and renewable only through appropriate parliamentary and participatory processes. Strict limits on the use of police powers must be provided, along with independent oversight of police action and remedies through an accountability mechanism. Restrictions on rights relating to non-discrimination on the basis of HIV status, sexual and reproductive health, freedom of speech and gender identity detailed above do not assist with the COVID-19 response and are therefore not for a legitimate purpose. UNAIDS calls on countries to repeal any laws put in place that cannot be said to be for the legitimate aim of responding to or controlling the COVID-19 pandemic.