『VCT@WORK 就労者のための個人情報を守る自発的HIV検査とカウンセリング』から その2 エイズと社会ウェブ版301

 国際労働機関(ILO)と国連合同エイズ計画(UNAIDS)の報告書『VCT@WORK 就労者のための個人情報を守る自発的HIV検査とカウンセリング』の日本語仮訳の続きです。 前回は最初の2ページちょっとでした。基本戦略などを説明した部分ですね。今回は間を少し飛ばして、Highlights(まとめ)とLessons Learned(実践から得た教訓)の部分(5~7ページ)の仮訳です。実際に4年間やってみたら、どうだったのかという「まとめ」ですね。CEOが率先して参加し、検査を受けて見せることが参加効果を高めるみたいなことが書かれているのを読むと、VCTと銘打っていても職場という単位で検査を呼びかけることには、どうしても強制性というか、義務的な性格が生まれてしまいますわな・・・という印象もぬぐえません。

 もう会社を止めちゃったからいいけど、社長は受けたければお好きにどうぞ、私は受けませんよ・・・とはちょっと言いにくいんじゃないかなあ。

 流行の状態にもよるのかもしれませんが、日本ではどうなのかという懐疑論はあって当然でしょうねと思うし、正直なところ個人的にも、改めて懐疑的な印象を受けています。

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『VCT@WORK 就労者のための個人情報を守る自発的HIV検査とカウンセリング』から

http://www.ilo.org/global/publications/WCMS_583880/lang--en/index.htm

 

まとめ: 

対象となった集団:2016年のVCT@WORK計画はキーポピュレーションであり、脆弱でもある業種の就労者層に焦点を当てた。カンボジアではエンタテインメント、衣料品業界;ウクライナでは海事関係や船員;グアテマラではコーヒー農場の移動労働者;モザンビークでは若年労働者やセックスワーカーとその客、国境を越える行商人、移住労働者、南アフリカでは販売店員、インドとロシアでは鉱山、運輸業界、ジンバブエでは若者などである。

 

地域HIV流行の影響が深刻な地域。ナイジェリアでも影響が深刻なエヌグ、カヅナ、リバーステート、アブジャソコトの5州;ジンバブエでもHIV陽性率の高いフワンゲ地区;モザンビークの幹線道路沿いのホットスポットと国境地点;南アフリカのマフウェルレング村とツァマンハンシ村;鉱山、農村地域でHIV陽性率が高いフワンゲ地区とホットスポット;ロシアのチェリャビンスク、スヴェルドロブスク州、チェリャビンスク州など。

 

検査手法HIV検査需要は国によって異なるので、それに対応できるよう多様な手段を補完的に使用するアプローチを採用した。複数疾病に対する検査と保健スクリーニング(ジンバブエ);世界エイズデーや労働安全保健デー・週間など特定の日に向けたプログラム(ウクライナとロシア);南アフリカビジネス連合がモコパネ、ウォーターズバーグ両地区の中小企業を対象に行った3か月のエイズプログラムの参加行事(南アフリカ);南アフリカにおけるマフウェルレング村とツァマンハンシ村の教会および混雑タクシーハブの活用;ハイチにおける移動検査ユニットとの協力;ホンジュラスのアルコール・薬物予防、保健増進対策との統合的アプローチ;ウクライナHIV検査拡大に向けた担当大臣、雇用主、労働組合間の合意;インドとロシアにおける大企業の参加などが含まれている。

 

強制検査の停止:中国では、労働者への強制HIV検査を停止するよう国連諸機関の所長レベルが働きかけた結果、「強制検査から自発的検査へ」と題する文書が作成された。

 

戦略的パートナーシップ:男女の労働者に対するHIV検査促進に向け、全国レベルや各地域、地方レベルでいくつかの戦略的パートナーシップが生まれている。そのパートナーは例えば;インドの国家エイズ対策プログラム、カンボジアの国立HIV/エイズ保健センター、KHANA(クメールエイズNGO連合)、カンボジア・ビジネス連合;南アフリカ保健省、南アフリカエイズ協議会、オールドミューチュアル・ネド銀行;ウクライナ社会政策省、労働省キエフ市、労働組合連盟ウクライナ);モザンビークエイズ対策ビジネス連合(ECOSIDA)、家族計画協会(AMODEFA)、Associacao Avante Mulher;タンザニアタンザニア労働組合会議(TUCTA)、タンザニア雇用者協会(ATE)、タンザニアエイズ委員会(TACAIDS)などが含まれている。

 

非公式経済ジンバブエ政府とILOは、中小企業・共同開発省、ジンバブエ非公式経済協会 ― ジンバブエ労働組合会議(ZCTU)の関連組織 ― と協力して非公式経済部門の労働者への対応に取り組んでいる。非公式部門オペレーターが各自治体、市議会とのパートナーシップの枠組みを使い、働きかけを行っているのだ。非公式部門の労働者の集中度が高いハラレの8地点では、非公式労働現場22カ所(自動車修理店、食品加工工場、フリーマーケット、野菜果物市場など)でHIV検査とカウンセリングの集まりが開かれた。移動ユニットも労働者向けVCTサービスを提供している。タンザニアでは、非公式経済労働者の就労現場である公開市場でVCTサービスを届けている。

 

官民協力:官民協力(PPP)はVCT@WORK促進の効果を高めてきた。モザンビークではILOHIVエイズに関するビジネス連合(ECoSIDA)、モザンビーク鉄道港湾公社(CFM)、製糖業界、モザンビーク航空、保健省各地域事務所長、国家エイズ協議会(NAC)、運輸省労働省と協力している。インドネシアではILOが国内最大の国有企業の一つであり、1万4000人の従業員と2万5000人の契約社員を抱える石油ガス大手社プルタミナと協力体制をとっている。プルタミナはHIV陽性者を差別しない職場環境を確保し、全国で就労者向けのHIV情報、カウンセリング、検査を提供するための職場規則を策定している。ロシアでは、ILOが国内最大の炭鉱企業であるシベリア石炭エネルギー会社(SUEK)および地域エイズセンターと協力している。ILOはアドボカシーと理解を広げるための活動に取り組み、企業側は8地域で従業員と家族、コミュニティに向けたプログラムを実施している。インドでは16の大規模社宅でHIV政策を策定し、ILOおよび国家エイズ対策プログラムと協力しながら、自らの費用負担でVCT@WORKに焦点を当てたプログラムを実施している。

 

データ分析:インドとインドネシアでは、政府の検査センターで得られた就労者関連のHIV検査データの分析で、ILOが国家エイズプログラムを支援している。主要な関係者を集めた全国ワークショップでは、その部門別、ジェンダー別、州別のデータ分析が報告された。ILOが計画に協力し、労働者らに受検を呼びかけたいくつかの州のデータ分析では、極めて有益な情報が得られ、各部門、州別のHIVプログラムの改善を助けている。

 

アドボカシーとコミュニケーション: トップリーダーが参加したコミュニケーションとアドボカシー活動が実施された。そのためにHIV検査の利益を伝えるメッセージが作られている。HIV陽性の著名人3 が参加し、そのメッセージはソーシャルメディアでも流されている。また、以下の重要イベントでもVCTを呼びかけた:アフリカCEOフォーラム、世界エイズデー、労働安全世界デー(OSHデー)、労働デーなど。HIV検査の利益を伝えるには、著名人および検査イベントを組織する企業のCEOの参加が有効なことも明らかになった。インドでは、ILO、労働環境省、国家エイズ管理機構(NACO)が「早ければ早いほど、結果はよくなる」というコミュニケーションキャンペーンを企画、実施し、HIV陽性者も参加して、自らの感染を早く知ることの利益を証言した。

 3 グレッグ・ロガニス 五輪飛び込み金メダリスト

  http://www.ilo.org/aids/multimedia/voices/lang--en/index.htm

 

 

実践から得た教訓

1エイズ対策が届きにくい男性層の間でHIVサービスについての理解を深めるには、この計画をより多くの男性に知らせることがよいモデルになり得る。

2 職場におけるピア教育担当者の情報提供が、VCTを促すうえで効果的な役割を果たす。

3 強力なコミュニケーション戦略が計画の成功を支える。職場でのゼロ達成キャンペーンが、VCT@WORK計画遂行の確固とした基盤を提供している。「検査を受けることの利益」を伝えることが、就労者にHIV検査の受検を説得する助けになる。HIV陽性の著名人が参加することも極めて効果が高い。

4 福祉プログラムの大きな傘のもとでの検査実施が、HIV検査を取り巻くスティグマを減らすことになる。

5 雇用者組織および労働者組織(労働組合)が企業、就労者をそれぞれ動かすうえで重要な役割を担う。

6 CEOの組織による検査イベントは非常に効果が高い。労働者の受検動機になり、検査でHIV陽性となったら差別を受けたり、職場を追われたりするのではないかという恐れを払拭することにもなる。

7国家エイズプログラムやナイジェリアの大統領包括的対策プラン、南アフリカの国家検査計画、インドの移住労働者計画などの他の計画と関連付けることが助けになる。

8 官民協力には、企業のサプライチェーンで働く人も含め男女就労者のHIV検査拡大を促す大きな可能性がある。

9 陽性となった人を職場から検査センターへ、さらに検査センターから治療サービスへとつなげられる仕組みが大切であり、それには協力関係と効果的なモニタリングのシステムが必要になる。

10 就労者検査の関連データを把握し、分析して対策に反映させるには、国家エイズプログラムとの協力が重要になる。

11 移住労働者、非公式経済の労働者たちにHIV情報と検査サービスを届ける最善の方法は、その人たちがいる場所で提供できるようにすることである。日当の喪失も含め、検査センターを訪ねることは相当な費用負担を伴うのでかなり難しい。

12 次のステージには、HIV陽性の就労者が治療で医療機関を訪れる時間の保障をマネージャーと交渉することも含まれる。検査で陽性と分かった就労者にとって、それは突然出現する新たな課題なのだ。

 

 

 

Highlights: 

Populations reached: In 2016, the VCT@WORK Initiative focussed on key and vulnerable working populations such as entertainment and garment workers in Cambodia; maritime workers and seafarers in Ukraine; migrant coffee production workers in Guatemala; young workers, sex workers, clients of sex workers, cross border traders and migrant workers in Mozambique, retail workers in South Africa, mine and transport workers in India and Russian Federation, and young people in Zimbabwe.

 

Locations: High burden locations such as five high burden States in Nigeria i.e. Enugu, Kaduna, Rivers State, Abuja and Sokoto; the high prevalence Hwange district in Zimbabwe; hot spots on the transport route and border posts in Mozambique; the Mahwelereng and Tshamahansi village in South Africa; the mining and agricultural communities in the high prevalence Hwange district and hotspots; and the Chelyabinsk, Sverdlovck, Chelyabinsk territories in the Russian Federation.

 

 

Testing approaches: Multiple complementary approaches were used to generate demand for HIV testing in countries. These include: multi-disease testing and health screening programmes (Zimbabwe); programmes on specific days such as World AIDS Day, Occupational Safety and Health Days and Week (Ukraine and Russian Federation); integration into 3-month South Africa Business Coalition AIDS programmes to reach 176 microenterprises in Mokopane and Waterberg district (South Africa); mobilizing churches in Mahwelereng and Tshamahansi and busy Taxi hubs in South Africa; partnering with mobile testing units in Haiti; adopting an integrated approach dealing with alcohol, drugs prevention and health promotion in Honduras; signing a general agreement between Cabinet Ministers, Employers and Trade Unions to scale up HIV testing in Ukraine; and engaging with big companies in India and Russian Federation.  

 

Halting mandatory testing: In China, to stop mandatory HIV testing for workers, advocacy at the level of the UN Heads of Agencies led to the drafting of a paper titled “from mandatory testing to voluntary testing” 

 

Strategic partnerships: Several strategic partnerships were forged at the national, regional and local levels to facilitate the mobilization of women and men workers to undergo HIV testing. Some of the partners include the following: National AIDS Control Programme India, National Health Centre for HIV/AIDS, KHANA and the Cambodia Business Coalition (Cambodia); Department of Health, South African Aids Council, Old Mutual, Nedbank (South Africa); the Ministry of Social Policy, State Labour Service, Kyiv City Centre and the Federation of Trade Unions (Ukraine); Business Coalition Against AIDS (ECOSIDA), Associacao para o Desenvolvimento da Familia (AMODEFA) and Associacao Avante Mulher in Mozambique; the Trade Union Congress of Tanzania (TUCTA), Association of Tanzanian Employers (ATE) and Tanzanian AIDS Commission (TACAIDS) in Tanzania.

 

Informal economy: To reach workers in the informal economy, in Zimbabwe, the ILO worked with the Ministry of Small and Medium Enterprises and Cooperatives Development and the Zimbabwe Chamber of Informal Economies Association - an affiliate of the Zimbabwe Congress of Trade Union (ZCTU). Workers were mobilized through informal sector operators using local structures in partnership with the local government and city councils. HIV testing and counselling sessions were organized at 22 informal sector work sites (car repair shops, food processing units, flea markets, vegetable markets etc.) in eight locations in Harare which have high concentrations of informal sector workers. Mobile units provided VCT services to workers. In Tanzania, the informal economy workers were reached with VCT services at open markets, their place of work. 

 

Public Private Partnerships: Public Private Partnerships (PPP) were effectively used to promote VCT@WORK. In Mozambique, the ILO collaborated with the Business Coalition on HIV and AIDS (ECoSIDA), Mozambique Railways Company (CFM), sugar industries, Mozambique Airlines, the Ministry of Health through its Provincial Directorates, the National AIDS Council (NAC), the Ministry of Transport, and the Ministry of Labour. In Indonesia, a partnership was established between the ILO and Pertamina, one of the biggest state-owned enterprises with more than 14,000 workers and 25,000 subcontracted workers throughout Indonesia. Pertamina developed a workplace policy to ensure a non-discriminatory working environment for PLHIV and initiated HIV information, counselling and testing for workers in all worksites across the country. In Russian Federation, the ILO partnered with the biggest Russian mining company, the Siberian Coal Energy Company (SUEK) and the territorial AIDS centres. The ILO undertook advocacy and provided awareness raising activities, and the company implemented the programme in all eight locations, reaching out to workers, their families and communities. In India, the ILO worked with 16 large corporate houses who developed HIV policy and programmes with a focus on VCT@WORK and implemented the programme at their own cost in partnership with the ILO and National AIDS Control Programme.

 

Data analysis: In India and Indonesia, the ILO assisted the national AIDS programmes in analysing the HIV testing data related to workers from the government testing centres. The sector-wise, genderwise and state-wise analysis of data was presented in national workshops involving key stakeholders. The analysis of the selected states, where the ILO partners implemented the initiative and referred workers to take the HIV test at the government centres, provided very useful information and helped in focusing HIV programmes in the sectors and states.

 

Advocacy and communications: Communication and advocacy with top leaders were undertaken. Messages offering the benefits of HIV testing were developed. Celebrities living with HIV3 were engaged and their messages were promoted though social media. VCT was promoted in key events: Africa CEO Forum, World AIDS Days, OSH Days, Labour Days etc. Communicating benefits of HIV testing was found to be effective and so was the aspect of involving celebrities and organizing CEO testing events.  In India, ILO, the Ministry of Labour and Employment, and the National AIDS Control Organization (NACO) developed and implemented a communication campaign called, The Earlier, the Better, involving people living with HIV who shared their testimonies emphasizing the benefits of knowing your status early.

 

3 Greg Louganis, Olympian diver:

http://www.ilo.org/global/about-the-ilo/multimedia/video/public-serviceannouncements/WCMS_323860/lang--en/index.htm

 and http://www.ilo.org/aids/multimedia/voices/lang--en/index.htm

 

 

Lessons Learned

  1. As the initiative reached more men, it can be a good model to create demand for and enhance the uptake of HIV services among men, who are often inadequately reached in the AIDS response.
  2. Peer educators at workplaces played an effective role in mobilizing workers, providing information and promoting VCT.
  3. A strong communication strategy contributed to the success of the initiative. The Getting to Zero at Work campaign provided a solid basis for the implementation of the VCT@WORK Initiative. Communicating ‘the benefits of testing’ helped to convince workers to take the HIV test. Similarly, involving celebrities living with HIV was also found to be very effective.
  4. Testing under the broad umbrella of wellness programmes reduces the stigma around HIV testing.
  5. Employers’ and workers’ organizations (trade unions) played an important role in mobilization of enterprises and workers respectively.
  6. Organization of CEO testing events proved to be very successful. It motivated workers to take the test and also dispelled their fears about facing discrimination or losing jobs if they test HIV positive.
  7. Linking the initiative with national AIDS programme and other national initiatives such as the President's Comprehensive Response Plan in Nigeria; the National Testing Initiative in South Africa; and the migrant workers’ initiative in India helped.
  8. Public-private partnerships have a huge potential to scaleup HIV testing for men and women workers, including workers in the supply chains of companies.
  9. It is important to track referrals from workplaces to testing centers and also from the testing centers to treatment services for workers who are found positive. This calls for setting up partnerships as well as an effective motoring system.
  10. It is important to work with national AIDS programme to ensure that the data related to testing for workers is captured well, analysed and used to inform programmatic decisions.
  11. Migrant and informal economy workers can be best reached by taking the HIV information and testing services to where they are. It is difficult for them to travel to testing centres as it means substantial opportunity cost to them, including the loss of daily wages.
  12. The next stage involves negotiating with Managers to ensure workers living with HIV are given time off to visit health facilities for their medication. This is an emerging challenge for many workers who test positive.